Stockholmsinitiativets blogg
Random header image... Refresh for more!

Vindkraft är miljöfarlig verksamhet

Jag har fått en inbjudan till att diskutera kommande ärenden för beslut i kommunfullmäktige i Helsingborg och jag kan inte låta bli att dela med mig av denna pärla.

62 comments

1 Mållgan { 23.09.10 at 11:03 }

Men tidigare i år så dissade du ju miljöbalken, och nu hyllar du den, hur går det ihop?

2 NicklasE { 23.09.10 at 11:18 }

Men det var väl inte så länge sedan ett svenskt parti hade vindkraftverk på sina annonser? Skulle de alltså företräda miljöfarlig verksamhet, det verkar ju helt orimligt…

3 ThomasJ { 23.09.10 at 11:28 }

Goodie, maggie!
Skickar off-list lite fräsch info/underlag i frågan.

Mvh/TJ

4 maggie { 23.09.10 at 11:44 }

Mållgan: Hur du kan få det till att jag hyllar miljöbalken övergår mitt förstånd. ;)

5 Helge { 23.09.10 at 12:04 }

Så är det ju, även om Carlgren gör vad han kan för att kortsluta alla fullt normala prövningar och överklagansmöjlighet.
Synd att det inte finns en prövningsinstans för ”farlig samhällsekonomisk verksamhet”.

6 Labbibia { 23.09.10 at 12:07 }

Koldioxidminister Carlgren…….snart får han gå? Vem kommer i stället?

7 Slabadang { 23.09.10 at 12:30 }

Labbibia!

För oss skeptiker är valresultatet sämsta tänkbara. Centerns konkurrens med eventuellet MP om miljöministerposten är inget bra alls.

Ikväll: På Rival vid Mariatorget håller Ralf Nader en predikan för sin församling kl 17.00.
http://www.fores.se/miljo/fores-med-pa-seminarium-med-ralph-nader

8 hahn { 23.09.10 at 12:54 }

slabadang, centerorienterade tidskrifter kring lant och skogsbruk är öppet betydligt mer kritiska till miljöpartiet och redovisar en stor oro för skattepålagor och andra påfund.

Trots sin traditionellt gröna profil så har jag aldrig sett mer negativa synpunkter på miljöpartiet i något annat sammanhang.

Det verkar märkligt nog som om centern och miljöpartiet är så långt ifrån varandra som man bara kan komma.

9 Labbibia { 23.09.10 at 12:57 }

Slabadang # 7
Nu ska du inte vara en sådan pessimist!
Jag tror att Alliansen väljer att försöka regera med hoppande majoriteter.
Varför? 
1. Om MP har någon som helst självbevarelsedrift (inte helt säkert, de är väldigt makthungriga) så tackar de nej till inviter från Alliansen.

2. Alliansen har i praktiken visat att de är kallsinniga till ”klimathotet”…..Det finns nog rätt gott om skeptiker inom åtminstone M och KD. Att ställas inför en svekdebatt nu, (och då tänker jag på vilka krav som MP kommer att ställa, bensinskattehöjning? Riva upp kärnkraftsbeslutet?) är nog att komma ur askan i elden för dem. Etablissemanget är uppenbarligen fullständigt skräckslagna för SD, och frågan är om inte hysterin i media nu efter valet ytterligare gynnat dem? Inget omval, alltså.

Varsågod, en liten amatöranalys från ”Labben” :-)
 

10 Ulrik { 23.09.10 at 13:08 }

Värsta bilhataren, som bl.a. ville lägga järnvägsspår på våra motorvägar, Karin Svensson-Smith (mp tidigare v) blev utkryssad från riksdagen av en yngre, oprövad  partiförmåga. Det ryktades, att Svensson-Smith var kandidat till infrastrukturministerposten om mp fått makten!!! Hon var nästan gråtfärdig i intervju i Sydnytt. 

11 Inge { 23.09.10 at 13:29 }

Om vindkraftverk är miljöfarlig verksamhet: Ska de inte transporteras som farligt gods då ?

12 Bo E { 23.09.10 at 13:36 }

Ulrik #10

Sedan har vi ju nu väl också sluppit den där röd-gröne dåren som tyckte att elbilar kunde man väl ladda upp medan man kör och då med hjälp av fartvinden och en vindturbin på biltaket!!!

13 Johan/Kaffepaus { 23.09.10 at 13:42 }

Ulrik,
Tack! Tanten byter till vad hon tror är ett vinnande lag, men står sedan ändå där som en förlorare.  Sånt kan man bara älska när det händer!

14 Toprunner { 23.09.10 at 13:45 }

Ulrik #10: Är det sant? Har du nån länk till intervjun? Vilket underbart val det här blev… rena idiotslakten

15 Holmfrid { 23.09.10 at 13:46 }

Notera just nu pågående klimatdebatt i Kunskapskanalen

16 Måns B { 23.09.10 at 14:08 }

Tupprunner, gå in på Sydnytts hemsida så ser du det bland de senaste inslagen, frågan är ju hur mycket lyckligare du blir av att få in Maria Ferm ;)

17 Toprunner { 23.09.10 at 14:29 }

Mens B #16 : Jag var just där men hittar inget skrivet, måste vara TV-inslag och kan inte kolla det på jobbet :-( . Får hålla mig till jag kommer hem.

KSS har retat mig länge nog. MF har jag ingen åsikt om än, kommer säkert med tiden.

18 Ingvar Engelbrecht { 23.09.10 at 14:31 }

Slabadang #7
Ralf  Nader!  Huuu!
Mannen som sänkte Chevrolet Corvair.  En ball bil!
Jag tror han lever på att hitta nåt att skrämma skiten ur folk och tjäna pengar samtidigt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Corvair
 

19 Pelle L { 23.09.10 at 14:41 }
20 Hugin { 23.09.10 at 14:58 }

OT
Ingemar, du får se till att fixa en debatt mellan dig och LiU:s senaste tillskott:
http://www.liu.se/liu-nytt/arkiv/nyhetsarkiv/1.217611?l=sv
‘Kleins egen forskning fokuserar på finansiering och styrning av anpassning, bedömningar av sårbarhet, den privata sektorns roll inom anpassning samt länkningar mellan klimat och utveckling.’
Låter ju faktiskt rätt sunt, men överskuggas förmodligen av extrema skrämselscenarier.

21 Slabadang { 23.09.10 at 15:37 }

Dagens citat:

”Vi har faktiskt ställt oss frågan OM vi inte ska BÖRJA  en mer krititisk  granskning av klimatrapporter”

Från en av våra största nyhetsredaktioner. Det ni! De kanske ska börja tillämpa journalistik.

22 Slabadang { 23.09.10 at 16:31 }

Labbibia!

Jag tror inte pessimism ligger för mig. Det är skillnad på att se hot och problem och vad man tror man kan göra åt dem.Jag vidhåller dock att valresultatet är en försvårande omständighet. Alla faktorer som kan senarelägga det officiella erkännandet om klimhotskolapsen är bad news.Det kommer är bara en fråga om tålamod och där har mitt  runnit ut för länge sedan.

23 Ingvar Engelbrecht { 23.09.10 at 16:54 }

Slabadang #20
Dom testar om isen bär först. Kan man kommentera?

24 Ingvar Engelbrecht { 23.09.10 at 17:47 }
25 Labbibia { 23.09.10 at 19:16 }

Slabadang # 21
Det var verkligen good news!
Vilken nyhetsredaktion?

# 22
Vi är överens om att tålamodet för länge sedan är slut. Jag tror att vi är många som delar din ilska och frustration över hur framförallt SVT, med hjälp av sina (eller på grund av) miljömullvadar totalt har vilselett det svenska folket i klimathotsfrågan.
Enda skillnaden är att du formulerar det så mycket bättre! ;-)

26 Ingemar { 23.09.10 at 19:40 }

Maggie,

Här har du en perfekt bild om du får chansen att dra några OH:s

http://blogs.telegraph.co.uk/news/jamesdelingpole/100054970/climate-change-even-porritt-knows-the-games-up/

Hugin #20,

Jag tror att Klein är utlånad på 20% från Stockholm Resilience Centre (där Rockström är chef). Det skulle vara kul att möta honom i en diskussion.

 

27 Jonas N { 23.09.10 at 20:06 }

Ny undersökning av ClimateGate!

Off Topic (i denna tråd)

Om sex veckor är det fyllnadsval till amerikanska kongressen, och där utlovas att ifall det blir majoritetsskifte kommer man att granska både Obamas klimatpolitik och klimatforskningen  efter ClimateGate igen i nya undersökningar. Och det låter som suftet denna gång inte kommer att vara något försök till whitewash, utan att alla röster skall höras ..

Läs mer i The Hill

28 Bertel { 23.09.10 at 20:21 }

Jonas N #27

Mycket glädjande nyheter. :)

29 Gunnar Littmarck { 23.09.10 at 20:22 }

Nu kommer nya metoder slag i slag att ta ur CO2 ur atmosfären…
 
En jag hörde var att CO2avsklilja alla rökgaser från bioförbränning, köra det med tankbåtar till Norge där det kan användas för att öka utvinningsgraden ur oljekällor.. Redan är de så duktiga att 46% mot det globala lite drygt 20 gäller.
 
Så har vi NyTeknik som visar ett pulver, så kallad torrvatten, som kan absorbera 3ggr så my…. ni fattar eller hur?
 
Det skojiga med alla dessa innovatörer som samtliga traktar efter andras pengar utan krav på mätbara motprestationer är:
 
Då kan vi stoppa alla resurser som för närvarande läggs på att avvärja det vetenskapligt avvisade CO2-hotet.. ;)
 
Skulle någon förtrollad fe komma och se till att våra låga halter av CO2 i vår atmosfär bör sänkas i stället för att höjas, för att optimera livsvillkoren på planeten,   så kan vi anställa dessa smarta gossar.
 
Tills dess kan de få sitta och vänta….
 
Eller hur Måns B?

30 Torsten Wedin { 23.09.10 at 20:47 }

Gunnar #29:

Om en halv miljard år kommer förutsättningarna för liv i vår mening att upphöra. Varför? Jo, koldioxiden tar slut. Den har regnat ner kontinuerligt sedan jorden bildades för 4 och en halv miljard år sedan och bundits i mineraler i jordskorpan. Detta pågår fortfarande och om vi inte tillför koldioxid så tar den slut om en halv miljard år.
/Totte
 

31 Torsten Wedin { 23.09.10 at 20:57 }

Gunnar:
”…metoder att ta ur koldioxid ur atmosfären..” är inte det självmord?
/Totte

32 Labbibia { 23.09.10 at 21:06 }

Totte # 31
Själv anser jag att det endast finns två vettiga metoder att ta Co2 ur atmosfären. Den första är att plantera träd. Den andra är att brygga pilsner……..Co2:n bubblar så mysigt i ölglaset! ;-)

33 Torsten Wedin { 23.09.10 at 21:08 }

Tllägg:
Självmord på allt liv på jorden!
/Totte

34 Helge { 23.09.10 at 21:11 }

Är det någon som sett förklaringen till varför Antarktis isyta fullkomligt ”störtdyker”? Mätfel?
http://wattsupwiththat.com/reference-pages/sea-ice-page/

35 Torsten Wedin { 23.09.10 at 21:12 }

Labbibia #31:
Att brygga öl (och vin) tillför tack och lov koldioxid till atmosfären. Den koldioxid som är bunden i socker etc frigörs delvis och bubblar upp i atmosfären. Det som inte bubblar upp omvandlas till etanol.
/Totte

36 Labbibia { 23.09.10 at 21:12 }

Helge
Sommar på gång där ”nere”?

37 Torsten Wedin { 23.09.10 at 21:13 }

Det skulle vara ”Labbibia #32″!
Jag måste träna!
/Totte

38 Torsten Wedin { 23.09.10 at 21:17 }

Labbibia: Litet OT men har någon hört någon rapport i gammelmedia att man när vi hade sommar hade den värsta vintern på mycket länge på södra halvklotet?
Jag tycker att det luktar censur.
/Totte

39 Labbibia { 23.09.10 at 21:19 }

Torsten W # 35

Inte om vi sväljer den först! ;-)

40 Labbibia { 23.09.10 at 21:21 }

Totte
Nja, det rapporterades ju trots allt om svår kyla i stora delar av Sydamerika. Folk frös ihjäl i Peru osv……

41 Torsten Wedin { 23.09.10 at 21:29 }

Labbibia #40:
Jag har läst i internationella nättidningar att fiskar i en flod i Bolivia frös ihjäl i miljontal för att vattnet blev för kallt. Alligatorer dog i tusental. Även delfiner dog.

Men att rapportera detta i stor skala skulle väl störa gammelmedias agenda.
/Totte

42 Labbibia { 23.09.10 at 21:38 }

Totte # 41
Säkert. Det är ju ”största möjliga tysssstnad” som råder…….
Men det verkar som om det finns hopp. SD:s uppdykande som ”gubben i lådan” på den politiska scenen verkar röra om ordentligt i våra PK-korrekta massmedier. När Aftonbladet publicerar en debattartikel som den här, skriven av Alice Teodorescu,  så dröjer det nog inte länge innan även den PK-korrekta uppfattningen om ”klimathotet” får sig en rejäl omgång…. 
Kanske kan man snart börja diskutera klimathotet ur ett skeptiskt perspektiv utan att bli kallad förintelseförnekare……
http://www.aftonbladet.se/debatt/article7834728.ab

43 Torsten Wedin { 23.09.10 at 22:01 }

Labbibia #42:
Tack för länken! Den hade jag inte läst.

Men visst har vi fyra spännande politiska år framför oss.

Du, om inte du och de andra misstycker kommer jag nog  att stanna kvar i ”sandlådan” ett tag.

/Totte

44 Torsten Wedin { 23.09.10 at 22:06 }

Tillägg till mitt #43:
Alltid retar det någon (TTPP)!
/Totte

45 Urban { 23.09.10 at 22:13 }

Arnbom skräms av Grönlands smältande is.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7838169.ab

46 Torsten Wedin { 23.09.10 at 22:31 }

Urban 45:
Länken:
Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!
/Totte

47 Labbibia { 23.09.10 at 23:09 }

Urban
Tack för länken. Jag håller med Totte, den var faktiskt riktigt rolig. Men det var nog inte avsikten.
Godnatt nu allihopa!

48 Slabadang { 23.09.10 at 23:18 }

Arnbom!

Han skulle upp på Norra Brunn vilkken ståuppare! ”Isen smälter underifrån” Hahhahahahahah! Vikka lirare!! Isbjörnsmytsmannen!

49 Börje Gustavsson { 23.09.10 at 23:41 }

Labbibia #39
Inte om vi sväljer den först!

Behöver du aldrig pinka? För när du gör det så är ju CO2:n snart tillbaks i lufthavet igen. Eller gör du kanske som jag gjort de senaste 30 åren? Jag lever nämligen som jag lär. Detta skulle kunna bli näring till din trädplantering som du skriver om i #32 och dina träd skulle växa ännu bättre och fånga in ännu mer CO2.
För en grönare planet; drick mer öl och pinka rätt!

50 Morgan Persson { 24.09.10 at 08:08 }

Ingvar #24
Utvecklingspartiet är ett parti som är för en fortsatt god Boendemiljö, för en bra rekreation och fritidsmiljö och för en utvecklad turism med Marstrand i högsätet.
Konsekvensen av det ställningstagande är att vi inte skall ha någon storskalig vindkrafts-etablering i kommunen eftersom det förstör det ovanstående. Vi vill istället satsa på energibesparingsåtgärder, småskalig elproduktion för hemmabruk, vågkraft i framtiden ute till havs.
Vi anser också att det är värt att hävda det kommunala självstyret … allt som man säger från myndigheter är inte självklart och vi har allt för många förtroendevalda som inte förstår vikten av att värna det kommunala självstyret.

51 Michelangelo { 24.09.10 at 09:34 }

Bric – länderna har flyt – här Brasilien med sin gudagåva – oljan.
”Petrobras will in den Jahren bis 2014 insgesamt 224 Milliarden Dollar für Ölbohrungen in der Tiefsee vor Brasilien investieren. Die Ölquellen liegen unter einer dicken Salzschicht, was die Förderung zusätzlich erschwert. Der Konzern rechnet mit riesigen Erträgen: Mit der Erschließung der Tiefsee-Quellen könnte der Konzern seinen Zugriff auf derzeit 14 Milliarden Barrel Öl verdreifachen. ”
(der Spiegel)

52 les miserables { 24.09.10 at 13:11 }

Skitsamma -  vindsnurrorna håller ju bara 20 år (hållbar energilösning à la maude)

53 JIMMY { 24.09.10 at 17:37 }
54 DV { 24.09.10 at 20:36 }

Urban, Torsten och Labbibia,
Länken till Aftonblaskan må vara rolig, men denna får en att se lite allvarligare på det hela:
http://www.dmi.dk/dmi/indlandsisen_sveder
Orsaken vill jag inte uttala mig om, men om det stämmer vore det intressant att veta grundorsaken.

55 Uffeb { 24.09.10 at 20:53 }

DV #54

Det är bara naturliga förändringar, och det var annorlunda för tusentals år sedan. För att inte tala om hur det var för miljoner år sedan. Dessutom är vi på väg mot en ny istid. ;-)

Och det nya issjoket kanske bidrar till att snabba på den nya istiden.

Men skämt åsido. Jag håller med dig om din nyfikna fråga om grundorsaken.

Och att glaciärer ”smälter” underifrån och byggs på uppifrån vet alla som har en aning om hur glaciärer fungerar. Man behöver inte vara raketforskare för att fatta vad som händer med is som utsätts för ett stort tryck.

56 Uffeb { 24.09.10 at 20:55 }

..ironi är riskabelt.. men jag kunde inte låta bli…

57 ThomasJ { 25.09.10 at 13:08 }

Ny Teknik har en artikel i vilken Tomas Kåberger skäller ut prof. Frank, KVAs energigrupp vars rapport gav ett max vkv-utbygg i Sverige om 10 TWh/år. Artikeln har f.n. 175x kommentarer, vilket är nedranns plenty, av vilka främst de av C-E Simonsbacka är synnerligen läsvärda. Enjoy! :)

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article638723.ece

Mvh/TJ

58 les miserables { 25.09.10 at 19:47 }
59 ThomasJ { 26.09.10 at 11:42 }

Läsvärd artikel om V-falls engelska havsvindpark, störst i världen. Snacka om subventioner… wow!

http://www.telegraph.co.uk/comment/columnists/christopherbooker/8025148/The-Thanet-wind-farm-will-milk-us-of-billions.html

Mvh/TJ

60 ThomasJ { 28.09.10 at 07:55 }

Vattenfalls Thanet-projekt får sig en rjäl känga här oxo:

http://co2insanity.com/2010/09/27/wasteful-wind-power/

Mvh/TJ
PS: Morgan P: Grattis till valresultatet!  :) //DS

61 ThomasJ { 28.09.10 at 20:23 }

Påminner om denna norska dokumentär igen:

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/193197/

Go figure!

Mvh/TJ

62 ThomasJ { 01.10.10 at 19:36 }

Inte bara miljöfarlig – den är nedranns dyr också, i jämförelse, enligt nyligen publicerad rapport:

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/karnkraft/article2482352.ece/BINARY/PwC+Rapport+Vad+kostar+kraften.pdf

Mvh/TJ