Stockholmsinitiativets blogg
Random header image... Refresh for more!

Maggie rör om i oljegrytan

Eftersom Thomas varit så snabb med att upptäcka mitt nya inlägg på Newsmill kan jag ju inte längre mörka det. :) I morse blev jag uppringd av Newsmill som gärna ville ha en lite tillspetsad artikel om oljebolagen. Resultatet ser ni här.

PS. Jag har medvetet lagt det här inlägget kronologiskt sett före min sponsringsönskan. Trots Thomas kommentar har dock det ena inte med det andra att göra. Det förnekar jag å det bestämdaste! ;)

52 comments

1 Karin { 28.10.10 at 22:07 }

En trevlig artikel! Det var faktiskt på tiden att oljebolagen fick höra ett gott ord. Nu får du nog huka dig för att du vågar vara så kontroversiell. Vem vet, efter detta kanske Shell bjuder dig på resan?  ;)
 
För visst har du så rätt i att vi har mycket att tacka oljan för! Helt klart har den smutsat ner rejält också, men det är den långt ifrån ensam om!
 
Jag undrar vad t ex en läkemedelsfabrik släpper ut? Eller all överbliven medicin? Billackeringsindustrin? Bekämpningsmedelstillverkarna? De kan nog få oljan att verka ”snäll”.

2 Labbibia { 28.10.10 at 22:12 }

Jag håller med Karin.
Alla mynt har 2 sidor. Här i Sverige har vi när det gäller oljebolagen bara fått se baksidan av det. Maggie visar även upp den glänsande framsidan av myntet, som vi knappt ens tänker på. Vi tar den för given.

3 Gunbo { 28.10.10 at 22:34 }

Olja är väl en sak och oljebolag en annan liksom el är en sak och elbolag är en annan.

4 Uffeb { 28.10.10 at 22:59 }

Gunbo #3

Jag håller med. Kan fylla på med:

Att tjäna pengar på olja är en sak.
Att tjäna pengar på el är en annan sak.

Och för att fylla på lite:

Att tjäna pengar på att distribuera nyttan och beroendet av olja är en sak.
Att tjäna pengar på att distribuera nyttan och beroendet av el är en annan.

Olja distribueras fortfarande lättare över stora avstånd än el.
Olja förädlas till drivmedel och distribueras lättare än el i dag.

Och marknaden för oljebaserade produkter minskar inte.

Och bensin- eller dieseldrivna bilar kommer att finnas i många år till.
Oavsett hur mycket vi skattebetalare bidrar till att de som vill byta bil får del av våra pengar.

Jag tycker att den som vill byta bil ska betala hela kalaset själv.
Om det är en miljövänlig billig som är billig i drift så finns det väl ingen anledning till att de som inte har råd att byta bil ska betala?

OK att det är ett orättvist sätt att använda skatter, men det finns ju många som anser att det finns mer orättvisa sätt som är värre.

5 karlsson { 28.10.10 at 23:00 }

Jag blev glatt överraskad. En bra och frisk artikel som beskriver hur det ser ut  vad som hänt och varför.  

6 Gunbo { 28.10.10 at 23:25 }

Uffeb,
Tack för påfyllnaden! Är för trött för att fylla på själv.

7 Gunbo { 28.10.10 at 23:42 }

Lite information (från Wikipedia) om oljebolagens lobbying:

”In the 2006 election cycle, oil and gas companies contributed over $19 million to political campaigns. 82% of that money went to Republican candidates, while the remaining 18% went to Democrats. In 2004, oil and gas companies contributed over $25 million to political campaigns, donating 80% of that money to Republicans. In the 2000 elections, over $34 million was contributed, with 78% of that money going to Republicans. Electric utilities also heavily favor Republicans; their contributions have recently ranged between $15-20 million.[3][4] From 2003-2006, the energy lobby also contributed $58.3 million to state-level campaigns. By comparison, alternative energy interests contributed around half a million dollars in the same time period.”

8 Ingvar Engelbrecht { 28.10.10 at 23:59 }
9 Jan { 29.10.10 at 00:09 }

Utan oljan och den utveckling den har lagt grund för skulle de flesta proffstyckare som lever i sina bekväma innerstadslägenheter och  ondgör sig över oljan antingen vara fysiskt hårt arbetande pigor eller drängar  i någon by och de skulle vara glada om de fick uppleva sin 50 årsdag.
Och nu närmar sig vintern med frusen mark och då fick många lämna stugan i byn och flytta in i skogshuggarkojan för en vinter med stenhårt arbete i skogen under knappa förhållanden.

10 Uffeb { 29.10.10 at 00:26 }

Jan #9

De flesta som hade tid att tänka och som kunde göra sina tankar och idéer hörda på den tiden mådde nog ganska bra.

Och hade gott om resurser för att utveckla sina idéer.

Eller vad tror du?

11 Börje S { 29.10.10 at 02:12 }

Klart att oljan är en välsignelse. Den är också den direkta orsaken till att uppemot 7 milliarder kan leva på planeten.
 
Ett par generationer bakåt levde mina förfäder i ett elände som måste är svårt för miljötokarna att föreställa sig. Trångt, kallt, dragigt, vägglöss kackerlackor, råttor och slit, slit, slit för att få ihop till den vedervärdiga maten, sur sill och blånade potatisar. Värkande ryggar, värkande ben, dåliga tänder, lätt offer för sjukdomar. Farfar dog i en nuförtiden harmlös infektion. Min farmor grät bittert när hon berättade för mig hur min far som liten letade upp potatisskalen från soppåsen i desperat hunger. Och att han fick kliva ned  i Höganäs gruva innan han fyllt tolv för att familjen skulle överleva.
 
Hur stor skulle Sveriges befolkning vara om vi inte kunnat importera olja och kol? Utan att genom transporter byta järn mot t ex födoämnen? utan sjuktransporter? utan konstgödsel? utan den sjukvård som utvecklats under en tid då energi blev lätt tillgänglig?
2 millioner kanske? varav de flesta skulle leva i samma tröstlösa nöd som i den gamla goda tiden.
 
Nyttan är oerhört mycket större än skadan som oljeutvinningen ställer till med. Och problem är till för att lösas och problem kan lösas och har lösts i takt med att de uppmärksammas.
 
Miljötokarna bannlyser energi från olja, men erbjuder inget seriöst alternativ. Det är fan i mig oansvarigt!
 
Om miljöpartisterna finge bestämma skulle vi få frysa igen och slåss mot vägglöss och kackerlackor, rågmjölet skulle åter bli bemängt med mjöldryga *), sjukvården skulle översvämmas av ”kloka” gummor och gubbar, tittande patienten i ögonen och ordinerandes ”Ta di hära medikamenterna etter maten i 14 dar, så ska du nog bli frisker”, medikamenten = totalt verkningslös så kallad homeopatmedicin.
 
*) Jag slog på mjöldryga och hittade en uppgift om undersökta hälsokostvaror, 6 av 17 prov av rågmjölsprodukterna innehöll den kallbrandsskapande mjöldrygan. (Hälsokost, haha, ta mej i brasan!)
 
Miljöpartiet är exempel på att enfrågepartier, om man nu kan kalla det så, är fördärvliga. För att säkra rekryteringen och bidragsgivarna behövs en hotbild, verklig eller inbillad. Så småningom blir man tvingad att överdriva hoten för att säkra inkomsterna.
 
Utan miljötokarnas hjälp hade aldrig klimatgeschäftet kunnat baxas fram till det vansinniga vanvett vi står mitt uppe i idag.
 
Korna fiser, HJÄLP! Haven stiger HJÄLP! Glaciärerna smälter, HJÄLP! Öknarna växer, HJÄLP! Stormar och orkaner kommer och tar oss, HJÄLP! Mailandet släpper ut koldioxid, HJÄLP! Surfandet också HJÄLP! Malarian kommer hit, HJÄLP! Trädgränsen flyttar norrut, HJÄLP! Isbergen faller i havet, HJÄLP! Människorna blir fler, HJÄLP, HJÄLP! Klimatflyktingarna kommer, HJÄLP, HJÄLP, HJÄLP! Sibirien töar metan, mera metan, HJÄLP, HJÄLP, HJÄLP, HJÄLP!
Och koldioxidhalten i atmosfären den ökar en hel milliondel om året, HJÄLP, HJÄLP, HJÄLP, HJÄLP, HJÄLP!!!!
 
Och i en hotellsvit på översta våningen sitter miljökapitalisten tillsammans med millöpolitikern och betraktar nöjt det klimathotsspektakel de med sådan framgång satt i rullning:
 
”Toppen, äntligen har våran lilla klimathotskampanj lett till sådan hysteri vi önskade oss. Snart, mycket snart är dags att skörda frukterna ($$$) av det vi sått!”
 
 
Bra Maggie, du tog upp energifrågan från en förvånande nog, bortglömd synvinkel. Det är nämligen människors hälsa och relativa välmående i motsats till svält, fattigdom och nöd, det EGENTLIGEN handlar om.
Mera sådant!

12 Holmfrid { 29.10.10 at 07:59 }

Re #11  Börje S.
Man kan raljera över klimatdebatten med dess svårtolkade samband på lång sikt.  Din skildring av samhället utan olja är ju ett mycket dystert scenarie för kommande generationer. Kommer olja/gas att räcka till för en värld med 9 miljarder människor om 40 år?  Nya oljeledningen från Azerbajdjan till Cheyan i Turkiet pumpar  1 milj. fat/dygn,  ca 1 % av världsförbrukningen.  Källan 7 miljarder fat motsvarar  2 månaders världskonsumtion.   Stämmer Alekletts teorier om Peak-Oil får vi problem ganska snart när de stora länderna mutar in sin framtid.  Notera de mycket omfattande anspråk som Kina ställer på områdena i omgivningen – ner till Vietnams södra kuster,  Fillipinernas närområde och långt in på japanskt närområde.   Bilparken kommer att uppgå till 500 miljoner bilar om man kopierar våra vanor.  Man har redan börjat skramla med vapnen.  Vad göra?  Ställa bilen?  Ställa om samhället?  30 år är en mycket kort tid för att ställa om ett så urbaniserat samhälle som vi i väst bor i.   Energifrågan är som du påpekar livsavgörande.

13 Elling Disen { 29.10.10 at 08:32 }

Oljabolagen har ingen ømmande weltschmerz. BP fortjener ingen tack for uppvisad bottennapp i grenen quality &  safety. Den vestliga verdens bolag kør fortsatt på dinosaurdoktrinen mens de mer bildade ryssarna borrar etter abiotisk metod.  

Den her economic hit man visar att oljelobbyn historiskt har haft samrøre med CIA for att størta diversa regjeringar. Nar de nå sitter på trillioner etter prismanipulerande från Goldman och Wall street, har de åtmisntone ett delad ansvar med politiker for att investeringar går till nye strategiska projekt.

14 Labbibia { 29.10.10 at 08:39 }

Holmfrid # 12
Lösningen på problemet heter Kärnkraft.
Men det är bråttom. Ett kärnkraftverk är inget som byggs på en vecka.

15 Martin { 29.10.10 at 08:48 }

En skrattretande artikel. Logiken tycks vara att eftersom oljan har varit och är ett viktigt bruksvärde så bör inte de företag som utvinner den kritiseras. Menar du att ur oljans nyttighet följer att de metoder som används för att utvinna den är bra? Kan inte samma logik tillämpas på slaveri i så fall. Triangelhandeln var utomordentligt viktig för att bygga upp det kapital som sedan kunde användas till de investeringar som industiralismen krävde. Var därför triangelhandeln bra?

16 Bert { 29.10.10 at 09:14 }

En annan lösning är energieffektivisering – på riktigt. Inte bara på konferenser. Fläktar är en av de största energibovarna. Med rätt dimensionering kan man spara 100-tals TWh, bara i Europa.

17 Micke Johnsson { 29.10.10 at 10:01 }

#Bert
Vi får inte glömma att de olika länderna inom EU är väldigt beroende av moms och skattepengar på elen.

18 Bert { 29.10.10 at 10:22 }

Så det är därför man vill effektivisera – men bara lagom?

19 Karin { 29.10.10 at 10:54 }

Martin #15
 
Det är med oljan som med religion:
Allt beror på i vilka händer råvaran/budskapet hamnar och hur det därefter hanteras och distribueras!  ;)

20 Pär Green { 29.10.10 at 12:33 }

Tja, utan olja hade ingen suttit här och spridit kunskaper!
 

21 Christopher E { 29.10.10 at 13:35 }

Ursäkta mig att kapa denna tråd lite…

…men gå in National Geographic här och se bilder på utsatta djur. Bläddra till bild 15 – tror jag det blir, men njut av bilderna på vägen dit! – tills vindsnurreparken kommer. Läs bildtexten.

Gå sedan till nästa bild. Läs bildtexten och notera att den makabra dödssamligen bara gäller en snurra i parken.

För er särskilt som viftar bort att vindsnurror är köttkvarnar…

22 CecilB { 29.10.10 at 13:40 }

Jag kan se utvinning av varmt avloppsvatten, soptippar som genererar värme. Värme som blir till el/uppvärmning. Utnyttjande av mer exkrement som skapar bränsle för gasdrivna bilar.
Det jag ser totalt sett är en mix av det vi har idag (bensin, kärnkraft, vattenfall, osv)  och det vi kan skapa (gödsel-el/värme/gas, etc) för energiutvinning. Att fasa ut sämre (skadliga) mot bättre, hållbara alternativ.
Synd att hysterin från miljölobbyn skapar panik (Börje S) och mindre genomtänkta alternativ sätts i storskaligt bruk med subventioner som följd.
 
Jag kan se mig, i en framtid, få en stroke och ambulanspersonalen måste rycka ut, med bår och medhavd utrustning. Sedan stormar det så vindkvarnarna inte kan producera el till fläktar, datorer, röd-ljus, dammsugare, värme, tåg o fordon. Man får hoppas reservkraften räcker till då.
 
Ta spårvagn 4 från sahlgrenska till centralstationen och sedan nästa gas-buss när den kommer.  Stiger av med joggingskor, träningsoverall och svettband och spurtar till undsättning.
 
OT. Jag tycker mig ha sett en stigande antal AGW artiklar den senaste tiden. Är jag ensam om att tycka det?

23 Dan { 29.10.10 at 13:56 }

Blir som förr i tiden: En olycka! Fort, skriv efter en ambulans!

24 Peter Stilbs { 29.10.10 at 15:57 }

Kolla detta trams – ”Grön IT” i Kista 16 Nov….

https://flavors.me/kistagreenict

08.00 – 09.00 Registration 
09.00 – 09.10 Opening with Per Ankersjö, Vice Mayor of the City of Stockholm, Environmental Division. And Anette Scheibe, CEO Electrum Foundation and Kista Science City
09.10 – 09.45  Håkan Nordin, author of the new book ”Green IT”
09.45 – 10.00 The Connected City as lever for Greening. Staffan Ingvarsson is Chief of Staff at the Executive Office, City of Stockholm
10.00 – 10.40 Example Case’s from City of Stockholm. Anders Broberg from Stokab
10.40 – 11.00 SHORT BREAK
11.00 – 11.45 Five steps to a low carbon urban development. Matilda Gennvi Gustafsson, Sustainability Director, Ericsson
11.45 – 12.05 Skiptrip – a new era in business travel. Urban Stärner, CEO at Skiptrip
12.05 – 12.30 Sweden to become first ever country with a Green IT standard. Niklas Zandelin, CEO at the initiator Exido International AB. Standard carried out by Swedish Standards Institute (SIS)
12.30 – 14.00 LUNCH
14.00 – 14.45 Error and Truth: Modeling future Carbon and Climate. Stephen Emmott, Director of Computational Science, Microsoft
14.45 – 15.30 Green IT value or prepare to lose market share. Bettina Tratz-Ryan, Research Vice President, Gartner Research
15.30 – 16.00 COFFEE & MINGLE
16.00 – 16.45 Towards a Smarter Planet. John Cohn, IBM Fellow and Chief Scientist of Design Automation, IBM
16.45 Summary by Anette Scheibe

25 Thomas { 29.10.10 at 16:16 }

Vänta bara tills Peter Stilbs kommer på hur han kan marknadsföra sitt eget forskningsområde som ”grön teknik”, då blir han inte längre lika grön av avund.

26 Uffeb { 29.10.10 at 16:29 }

Thomas #25

Fniss… klok kommentar.

Marknadsföring är viktigt. Man kan inte betrakta sina kunder som idioter oavsett hur bra idéer man har.

27 Peter Stilbs { 29.10.10 at 16:57 }

Thomas – detta är zombie-liknande verksamhet.

28 Jonas N { 29.10.10 at 17:15 }

Det låter som om Thomas antyder att en massa intressen hoppar på detta med ‘grön teknik’ för att komma åt anslag och andra utbetalningar av skattemedel …

Det vore isf bland det vettigaste han har kommit med på väldigt väldigt länge här …

29 Uffeb { 29.10.10 at 17:51 }

Ytterligare ett initierat inlägg som bidrar till kunskap…

Nej jag skojar.

Men han kunde inte låta bli att håna en anna person ..

Och det har jag stor förståelse för. Utan hånandet av person så hade ju inlägget helt saknat poäng.

Eller hur Jonas N?

30 Thomas { 29.10.10 at 18:02 }

Uffeb, jag har fått lära mig här på bloggen att forskare är ena skumma typer som gör vad som helst för att få ökade anslag, och Peter Stilbs är ju forskare…

31 Jonas N { 29.10.10 at 18:02 }

Uffe, poängen är att ”en massa intressen hoppar på detta med ‘grön teknik’ för att komma åt anslag och andra utbetalningar av skattemedel … ”

Den har gjorts här många ggr för. Men du kanske hade missat det

32 Uffeb { 29.10.10 at 18:22 }

Jonas N #31

Nej jag har inte missat den poängen.
Tror du att jag saknar normal förmåga att läsa och tänka?

Jag har inte heller missat att mängder av företag hängt på för att tjäna pengar utan skattesubventioner. Men den biten kanske du har missat?

Thomas:  Jag hae inte uppfattat et riktigt så illa, men Jonas N får mig att tro att det kanske är så korkade tankar som gör den här bloggen så ”enhetlig”. Jag hade tänkt skriva ”enhelig”.  :-)  

33 Jonas N { 29.10.10 at 18:53 }

Märkligt Uffe, för bara minuter innan hävdade du motsatsen, nämligen att: ”Utan hånandet av person så hade ju inlägget helt saknat poäng

Alltså den poäng som tom Thomas gjorde lite inlindat till Stilbs ovan. Fast när det påpekades behövde han omedelbart försöka tramsa bort det med halmgubbar och spelat oförstånd ..

Ditt sista stycke är fö totalförvirrat. Det verkar som om du försöker bejaka Thomas dumheter men säga att du inte ändå gör det. Obegripligt.

Jag har fö inga problem med att företag tjänar pengar hederligt genom erbjuda kunder som betalar med egna pengar vad de vill ha.

Din förmåga att läsa och tänka …. ? Det är väl dina tankar efter att du har läst du delger oss här!?

34 Börje S { 29.10.10 at 20:39 }

#12 Holmfrid
 
Hela klimathotsspektaklet FÖRUTSÄTTER att vi har tillräckligt med olja och kol för att mångdubbla den nuvarande halten koldioxid på 0,039%. Aldrig att jag hört att det är ont om olja från det där hållet.
 
Att det är en ändlig resurs tvivlar jag inte ett ögonblick på. Så varför ska vi då lägga våra resurser på att ”gräva” ned koldioxid i marken, förutom att det tar uppemot 30% av energiinnehållet, så är det inte ofarligt om koldioxiden eventuellt skulle läcka ut.
 
1% i luften går bra men 10% dör man av.
 
Naturligtvis ska resurserna gå till mer forskning om fissions och fusionsteknik.
 
Greenpeace, den stora hjälteorganisationen inom miljöområdet, säger blankt nej! Inte olja, inte kol, inte kärnkraft och absolut ingen forskning fusionskraften. om Miljöpartiet vill inte höra talas om att det hänt saker på kärnkraftsfronten, utan de kör på och lobbar för 1700_talsteknik, vindmöllor och ser till att de som köper bilar som går på fördoämnen får 40.000 spänn. 200 kg majs för att åka mellan Helsingborg och Södertälje.
http://andaslugnt.blogspot.com/2009/02/himmel-och-helvete-ska-ligga-runt.html
 
Vår vän dr Max på bloggen ”Andas Lugnt” tog ett mycket talande exempel: I Jänschwalde, Tyskland finns ett olkraftverk beläget vid en stor brunkolsfyndighet. Där tillvaratas svavel och aska, endast koldioxid och vatten släpps ut. Verket producerar 22.000.000 millioner wattimmar om året. För att kompensera denna produktion med vindkraft krävs enligt Max 11.000 200-meters vindmöllor + reglerkraft.
http://andaslugnt.blogspot.com/
 
Varför anställer inte våra media sådana jämförelser? Har journalisterna totalt tappat intresset för att UNDERSÖKA vad de skriver om? Intresse för att snola efter skit  i kändisars och kungligheters privata liv finns det övernog av, men intresset för att utreda tidens stora fråga är NOLL.
 
Resultatet av medias nonschalans är att stora delar avbefolkningen bara har kännedom om de överdrifter som klimathotsindustrin förser ”journalisterna” med. Vi ska tro att ett par gulliga vindmöller och kanske en subventionerad solfångare på garagetaket klara skivan åt oss. Det är vad vi fått reda på från papperstidningshållet.
 
 
 

35 CecilB { 29.10.10 at 22:19 }

CO2 är supergenerös på att spara värme…Vattenånga är skit i jämförelse…CO2 är ”the bomb”.
 
När det kommer till språk (OT)
Chizzle fo’ dizzle folks. Språk förändras av majoriteten. Förr hette det ‘hafver’ nu heter det ‘har’. Du heter U osv
 

36 Labbibia { 29.10.10 at 22:26 }

CecilB
CO2 är supergenerös på att spara värme…Vattenånga är skit i jämförelse…CO2 är ”the bomb”.

Det får du gärna utveckla lite?

Och du CecilB… Du heter fortfarande ”du”, åtminstone i Sverige. I Anglosaxisk-talande länder kanske dom har rationaliserat bort ”yo” men knappast här väl?

37 tty { 29.10.10 at 23:35 }

CecilB
Du är nog inte så bra på strålningsfysik va?

38 Staffan D. { 30.10.10 at 17:10 }

”Obama’s electric-car cult” är rubriken på en artikel idag (av en ledarskribent) i Washington Post.  Man skriver om Government Motor’s nya TV-ad.  ‘Tonfallet är lyriskt, nästan religiöst.’  Men ‘hur förklara faktum att både Washington och Detroit envisas med sitt kostsamma el-bilsprojekt trots att bevisen växer att fordonen inte har någon särskilt syfte, miljömässigt eller ekonomiskt?’  Det här är rätt intressant att läsa, eftersom WashPost tidigare i alla avseenden stödde Demokraterna och framför allt deras president.  Men nu säger man att ‘det är möjligt att President Obama känner sig bunden av sitt grandiosa kampanj-löfte att få en miljon plug-in hybrid-elektriska fordon på vägarna till 2015.’
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/10/29/AR2010102905959.html

39 Staffan D. { 30.10.10 at 17:36 }

Mer intressant USA-läsning dessa dagar:  ”It’s Time To Pardon Carbon”, med underrubriken ”CO-2′s bad rep is undeserved”, av Larry Bell, som är professor vid University of Houston, och författare till ”Climate of Corruption:  Politics and Power Behind the Global Warming Hoax”, som kommer ut 1 januari 2011.  Detta står i Forbes, som ju är en tidning för den ekonomiska eliten (och de som önskar att de tillhörde den).
http://www.forbes.com/2010/10/28/climate-change-carbon-epa-opinions-contributors-larry-bell_2.html
Överst bland Related Stories finns ”Denying the Catastrophe: The Science of the Climate Skeptic’s Position”.

40 Gunnar Littmarck { 30.10.10 at 17:36 }

#24 jag känner starkt för att anmäla mig till detta, jag älskar att vara i en grupp där alla har motsatt åsikt mot mig, ty då behöver jag inte visa hänsyn…
En mot alla, får slå hur hårt som helst.
 
Motsatsen är då Anders Björk fick sänka sin utfrågning till stackars dig, då han såg att justitieministern ( enda merit för sitt uppdrag hade hon haft en alkoholiserad farsa som jobbade  som plit på Långholmen) höll på att falla ut i gråt.
 
Kan ni tänka att den damens dotter fick ett ministeruppdrag, efter några månader fick hon frågan, hur känns det?
-Helt konstigt, nu behöver jag inte se på prislappar, kan köpa vad jag vill….
 
Håhåjaja
 
Kista 16/11 var det

41 Gunnar Littmarck { 30.10.10 at 17:45 }

#39 det blir alldeles säkert eldrivna bilar, men de kommer få sin elkraft från ett bränsledrivet aggregat, se ex den Jaguar jag skriver om…
Vad med 55% total verkningsgrad från bränslets kemiska energi till producerad elektrisk?
 
Så batterier som klarar höga effektuttag kanske i kombination med superkondensatorer.
 
Jiddret  med bilar är att medeleffektuttag är bråkdelen av max möjlig effekt, det lösas som ovan…
 
Vad med en bil som toppar 330km/h men drar 0,22l/mil vid normal svensk biltrafik?
En stor Jaguar…
 
Kanske något för L om inte avgasljudet har blivit honom för starkt beroende..
Toprunner kan vi glömma, där är det högkomps Chrysler V-8 som gäller…
 
Jag skulle kunna tänka mig en ZZ-TOP hotrod med eldrift på framhjulen och en 35kW turbingenerator enligt ovan i skuffen..
 
Eller hur?

42 Staffan D. { 30.10.10 at 18:08 }

Mer från USA:  Miami Herald, 28/10, ”Many GOP Senate candidates doubt climate change”.  Börjar:  ‘Forskare säger att vittnesmål från hela globen visar att mänsklig aktivitet förändrar klimatet.  Konservativa republikanska senatskandidater instämmer emellertid inte. …  Seger för dessa kandidater på tisdag kan göra senats-åtgärder för att reducera utsläppen av växthus-gaser — redan hejdade — ännu mer osannolika att åter-starta nästa år.’
http://www.miamiherald.com/2010/10/28/1897010/gop-senate-candidates-among-global.html

43 L { 30.10.10 at 18:35 }

Gunnar L, min senaste bil är en liten diesel, men det maskerar man med en sån här; http://www.soundracer.se

44 Gunnar Littmarck { 30.10.10 at 18:40 }

#43 finns det en som sprider doften av bränt gummi med?
 
Några estrar och så rökkanoner under bilen..
 
Vadå, I London på den tid de trodde sig var rika kunde man köpa lerskit på sprayburk så det såg ut som om suven var ute i markerna då och då..
 
För 25 år sedan skulle alla ha radar på sina båtar, men få fattade och få hade råd, då såldes enbart den roterande antennen och alla blev nöjda…
 
Antistatskabel eller slagruta???

45 ThomasJ { 30.10.10 at 18:56 }

#41: Gunnar, du känner la till vad som skedde med världens första eldrivna bil, eller?
Jo, den ‘körde’ ~ 20 meter (!), varefter man fick sätta sig ner och ‘uppfinna’ en längre sladd…!  Häpp!  :)

Mvh/TJ

46 ThomasJ { 30.10.10 at 19:01 }

Staffan D. #29 [m.fl.] Tack för intressanta länkar! Forbes tycks ju vara på någorlunda rätt spår, men svängningen hos WaPo är la mest iögonfallande – om den nu deFacto ÄR… ;)

Mvh/TJ

47 Staffan D. { 30.10.10 at 21:01 }

Ännu en läsvärd USA-artikel:  ”Prop 23 Is All About Saving Californias Economy”.  ‘På tisdag röstar man om Prop 23, som kallas California Jobs Initiative … Syftet är att mildra effekten av Assembley Bill 32, the Global Warming Solutions Act, som ville minska utsläppen av växthusgaser med 25% till 2020.  Enligt de som stöder prop 23 gör dess bestämmelser att delstatens redan usla ekonomi blir ännu sämre, och arbetslösheten höjs … Prop 23 säger att bestämmelserna inte skall tillämpas förrän arbetslösheten varit 5.5% eller lägre under fyra kvartal i följd.  För närvarande ligger arbetslösheten i Kalifornia envist runt 12,5%.   Den var 5% när bestämmelsen togs år 2006.’
http://www.nationalreview.com/planet-gore/251473/california-s-proposition-23-all-about-saving-state-s-economy-ben-boychuk

48 Toprunner { 30.10.10 at 23:39 }

L#43:
Jag har också en diesel… en liten pickup, mycket bränslesnål. Alliansen höjde fordonsskatten på den från 800:-/år till ca 7000:-/år efter förra valet.

Den får m.a.o stå stilla medan jag kör min chrysler med släpvagn.. bensinare såklart…istället. Gissa om jag släpper ut mer eller mindre CO2? Inte för att det spelar nån större roll.. men ändå.

49 CecilB { 30.10.10 at 23:44 }

Svar till alla er som inte förstod min ironi…
@Labibia: Ja ‘Du’ heter det idag. Men vad heter det om 5 år? Dô?

50 L { 30.10.10 at 23:53 }

Toprunner, skatten på dieselbilar är sinnessjuk. Jag betalar 6300/år och kör kanske 300 mil, det blir 20 kronor milen (plus bränsle mm). Medan jag betalar 1665/år för en bensinbil med ungefär samma prestanda/förbrukning/utsläpp. Finns ingen som helst logik…

51 Holmfrid { 31.10.10 at 20:29 }

Re  #34  Börje S.
Även journalister saknar insikter i naturvetenskap och matematik,  framför allt förmåga att relatera begreppen.  Sålunda menar man att vi skall köra våra bilar på rötgas från fekalier och matrester.  Med  bilar som kör säg 5o km per dygn skall bilföraren skita och kasta matrester som rötas till motsvarande  5 l  bensin per dag – en omöjlig ekvation, särskilt som det förbrukas minst 2 l  diesel för att producera den maten.  Det går bara inte ihop när man tvingas räkna.

52 Staffan D. { 01.11.10 at 12:48 }

Real Clear Science har en intressant artikel om president Obama som vill ha en miljon elektriska och hybrid-elektriska bilar på USA:s vägar år 2015.  USA:s regering har då bidragit med ca $1 billion (miljarder!) i subventioner. 
Det betyder att visserligen USA minskar sitt beroende av importerad olja — men samtidigt ökar man sitt beroende av ”rare earth elements”, grundämnen som har ”unika magnetiska interaktioner” med andra element.  Och som exporteras av Kina!
Secretary of State Hillary Clinton kommer att ta upp diskussionen om detta vid sitt besök i Kina denna vecka.  Kina har 95% av världsmarknaden för dessa 17 grundämnen som omfattar scandium, yttrium och 15 lanthanider, de grundämnen som har den näst sista platsen i den periodiska tabellen. 
Det är intressanta framtidsperspektiv som visar sig till följd av den gröna omställningen!
http://www.realclearscience.com/articles/2010/10/29/the_looming_rare_earths_train_wreck_106226.html