Stockholmsinitiativets blogg
Random header image... Refresh for more!

Earth Hour jippot

Det började i Sidney Sydney i Australien 2007 och sjösattes av två mycket inflytelserika parter, nämligen Världsnaturfonden (WWF) och Fairfax Media Limited. Det senare företaget äger stora delar av australiensisk och nya zeeländsk media, framförallt tidningar och radiostationer. WWF är en global organisation med kontor i 30 länder och 5000 anställda. Tillsammans äger de Earth Hour Limited.

Bloggaren Boy on a bike försökte ta reda på mer om vad Earth Hour Limited sysslar med. Det fanns inga årsredovisningar att tillgå så det var inte så lätt. Men han hittade att WWF Australien totalt plockade hem Ṩ 19,4 millioner 2010 och att de tre toppcheferna hade en snittlön på Ṩ 165 000 var (*).

Earth Hour Limited är således ganska okänt, medan händelsen Earth Hour är väldigt känd. Inte minst det faktum att detta event är uppbackat av både ett mäktigt media-konsortium och en världsomspännande miljöorganisation med stora muskler för reklam har gjort att det fått ett enormt genomslag.

Earth Hour som sådan, t.ex. att många byggnader (och t.o.m. gatubelysning på vissa håll) släcker lyset i en timme, har knappast någon reell effekt på energinbesparingarna. Utan man får betrakta det enbart som en symbolisk gest. Ritualen är omåttligt populärt just bland offentliga inrättningar såsom kommunhus, skolor och liknande. En kraftfull signal sänds till allmänheten om … tja, om vad då?

På svenska WWFs hemsida står det bl.a. att vi skall göra detta ”för jordens skull”, i kväll 20.30-21.30. De nämner också Trygg Hansas rapport och säger (med en viss stolthet får man förmoda eftersom de tar upp det):

- Sju av tio barn mellan 11-15 år (68%) oroar sig för klimatförändringarna. Tjejer oroar sig mer än killar.

- En av fyra (27%) tror att jorden kommer att gå under på grund av
klimatförändringarna.

Aha, är det alltså för att vi skall skrämma barnen som Earth Hour genomförs? Bra jobbat Earth Hour Limited och WWF! Ni verkar ha lyckats!

Fler kommentarer:

http://www.collegiatetimes.com/stories/17225/benefits-of-earth-hour-limited-not-productive

http://asiancorrespondent.com/71308/shouldn%E2%80%99t-fairfax-properly-declare-its-interest-in-earth-hour/

http://nofrakkingconsensus.com/2012/03/26/the-wealthy-corporations-behind-earth-hour/

http://joannenova.com.au/2012/03/the-hour-of-power-celebrate-human-achievement-this-saturday/

* Chefen för amerikanska WWF-avdelningen tjänade faktiskt mer än USAs president, eller 455 000 US dollar, år 2009.

Ingemar Nordin

53 comments

1 Slabadang { 31.03.12 at 13:15 }

Hjärntvätt!

2 Peter F { 31.03.12 at 13:34 }

Tänk om samma resurser satsats på en kampanj för ”Rent vatten till alla”.

3 pekke { 31.03.12 at 13:55 }

Håller med Peter F.
Tänk om de lagt lite pengar på energi/el och vatten till de som inte har det i U-länderna i stället för att hylla mörkret.
 
Röstning i P4: Kommer du att släcka ner hemma i kväll ?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3601&artikel=5045691

4 Gunnar Strandell { 31.03.12 at 14:03 }

Låt det vara en påminnelse om att hushålla med energi och andra resurser. Det finns kanske människor som behöver det.

Varje ideell rörelse behöver tydligen sina högtider och ritualer. Och att göra ett offer en gång om året är ju ingen nyhet. Det har sekter gjort förr.

5 Janne { 31.03.12 at 14:46 }

Den svenske WWF-chefen Håkan Wirtén har en betydligt blygsammare inkomst, ”bara” 839000:- deklarerat för 2010.

Han är tydligen skriven i Jönköping så han lär nog pendla till jobbet en del. 

6 István { 31.03.12 at 15:12 }

Det blir intressant att se om Australien behåller sin entusiasm för
mörkrets timma. 

7 Ulrik { 31.03.12 at 15:28 }

5000 anställda. Det är väl ungefär lika många som de påstår att det finns tigerungar. Är WWFarna också utrotningshotade?

8 Åke N { 31.03.12 at 15:52 }

Trygg Hansas undersökning om barn med klimatångest totalsågas i P1.
http://sverigesradio.se/api/radio/radio.aspx?type=broadcast&id=3856397&codingformat=.m4a&metafile=asx
 

9 Stickan no1 { 31.03.12 at 16:21 }

Motsatsen till att släcka är att lysa upp.
Upplysningstiden från Wiki:
”Upplysningen hämtade sin livskraft från naturvetenskapens framsteg och den åtföljande trovärdighetskrisen för den kristna religionen. Vetenskapernas nya universum tycktes oförenligt med den gamla ”av Gud givna ordningen”. I stället för den uppenbarade religionen vände man sig till deism och naturlig religion. En allt radikalare religionskritik och en allt starkare strävan efter samhällsförändringar nådde sin höjdpunkt i den franska revolutionen (1789-1799).
Upplysningens viktigaste idé var tron på människans förnuft. ”Alla människor är kapabla att tänka själva”, menade man. Därför ska man inte okritiskt tro på sådant som makthavare och andra auktoriteter hävdar”
Att då AGW företrädarna väljer att släcka ljuset är MYCKET talande, men inte förvånande.
 

10 Jonas N { 31.03.12 at 16:22 }

Ulrik, det är väl snarare dem (än isbjörnar/tigrar) man ‘adopterar’ on man skickar  in pengar för att bli fadder .. 

11 OR { 31.03.12 at 16:34 }

Känslan av samhörighet med alla människor och hela skapelsen hör till de mystiska traditionerna i de stora religionerna, men handlar då om personlig hållning och inre utveckling. Uppenbart finns ett intresse för någon slags själslig globalisering, som kan exploateras i världsomfattande gester av typ Earth Hour. Just genom att vara en yttre gest undviker den att leda till något personligt; som att mätta världen med tuggummi. P 1 Konflikt hade temaprogram i morse om mänskliga rättigheter, som på motsvarande sätt utnyttjas i stora mediejippon, och med direkt kontraproduktivt resultat, t.ex. för militarisering av konflikter i Centralafrika.
Ritualer, som alltid handlar om något som helar, behöver en avsikt men inte någon avsedd verkan. Det bästa vi kan göra verkar vara att erkänna behovet av ritualer, avslöja när det utnyttjas till meningslöshet eller motsatta avsikter, avslöja oanständiga chefslöner, och hitta på bättre ritualer.

12 Peter F { 31.03.12 at 16:40 }

Var är Thomas the besserwisser ? Inte kan väl han gilla detta jippo, eller ?

13 Jan-Erik S. { 31.03.12 at 17:06 }

Tror Thomas stöper stearinljus just nu :-)

14 Slabadang { 31.03.12 at 17:15 }

Åke N!

Läs spelet angående trygga- hansas undersökning. Journalisterna vill naturligtvis inte ta ansvar för att de skrämt skiten ur de små liven och undersökningen var en knytnäva rätt i nylllet på alarmisterna på SVT. Intressant i undersökningen är inte nivån av rädsla för klimatet lite till skiträdd utan jämförelsen med rädsla i förhållande rädslan för familjeekonomi och att bli utan kompisar. jan Strid som intervjuas
Frågan är intressant och viktig nog att gå till botten med.
P1 väljer att intressera sig för det som passar dem resulatet av undersökningen ser ut så här. Hur många tror att jorden till och med ska gå under….. 25%.!!!!!! Nu är de möra de små liven och köper mjukisisbjörnar 
för att rädda WWF .. jag menar planeten1

Sju av tio barn mellan 11-15 år (68%) oroar sig för klimatförändringarna. Tjejer oroar sig mer än killar (70%/56%).
Klimatförändringar oroar barnen mer än familjens ekonomi eller att inte ha några kompisar i skolan.
En av fyra (27%) tror att jorden kommer att gå under på grund av klimatförändringarna.
Samtidigt pratar sex av tio barn (63%) sällan eller aldrig om klimatförändringar med sina föräldrar.
Pappor är sämst på att prata om klimatförändringar med sina barn. Bara vart sjunde barn svarar att det oftast är pappan som tar upp frågan, medan vart fjärde (26%) svarar mamman.
Diskussion leder till handling. De familjer som diskuterar frågan mest är också de som svarar att de gör mest för att motverka klimatförändringarna.
Sex av tio barn (61%) och lika många föräldrar svarar att de kommer att delta i Earth Hour den 31 ma
Vad P!

15 John Silver { 31.03.12 at 17:31 }

Jag ignorerar totalt allt trollande.
Gäääääääääääääsp

16 ThomasJ { 31.03.12 at 17:44 }

Ross McKitrick om Earth Hour:

http://wattsupwiththat.com/2012/03/31/earth-hour-2012-a-dissent-and-poll/

Mycket bra formulerat!

Tänd upp allt som finns + lite till…  :-D

Mvh/TJ

17 LiberalAgenda { 31.03.12 at 17:59 }

Staden ni tänker på är nog Sydney, och inte Sidney.

18 Rikard Lund { 31.03.12 at 18:06 }

Jippo!! Gäsp jag kommer inte att släcka en enda lampa hemma hos mej.. :)

19 Lena Krantz { 31.03.12 at 18:06 }

Åke N

Ett mycket bra program och programidé. Det måste jag lyssna mer på.

Men fantastiskt kul. Jag skrev så här i min kommentar till Sussanna B på SvD

Susanna Baltscheffsky
Jag går just nu en journalistutbildning och tycker att det är mycket mycket sorgligt hur svenska media ensidigt vinklar klimatfrågan. När nu Trygg Hansa tillsammans med WWF har gjort en ”undersökning” är det din uppgift som journalist att kritiskt granska den. Vilka frågor har de ställt och vilka har de inte ställt? Annars är det stor risk att det blir som Sven Melander och den lilla flickan.
-Ja och DET är vad svenska barn önskar sig mest, fred på jorden!

Och journalisten i SR programmet frågade ju experten på undersökning på slutet om Trygg Hansa undersökningen var ungefär så. Han skrattade gott och sa -Ja ungefär så

Lite märkvärdigt faktiskt

:-D

  

20 Ingvar Engelbrecht { 31.03.12 at 18:10 }
21 Rune { 31.03.12 at 18:11 }
22 Ulrik { 31.03.12 at 18:45 }

Slabadang #14. Spricka i kungahuset. Drottningen, Kronprinsessan och Madeleine ställer enligt vad vi kan läsa upp för barn som har det svårt. Kungen är ordförande i svenska WWF som skrämmer barn.

23 Rune { 31.03.12 at 18:47 }

Här kan du rösta om vad du tycker om  EARTH HOUR

 http://www.newsmill.se/artikel/2012/03/29/l-r-en-gruppterapisession-i-m-rker#comment-349314

Det är viktigt att vi sprider våra åsikter och inte bara håller dem inom en snäv krets. 

24 ces { 31.03.12 at 19:02 }

Bedrägeri av Trygg Hansa: svarsprocenten var 10% på undersökningen om barns rädsla.1006 svarade på en undersökning som skickades ut till 10 000.

25 Ottar { 31.03.12 at 19:22 }

Slabadang # 14

”Pappor är sämst på att prata om klimatförändringar med sina barn. Bara vart sjunde barn svarar att det oftast är pappan som tar upp frågan…”

Det är är faktiskt bekymmersamt. Mina barn är alla klimatskeptiker, liksom deras mor, och det har inte behövts några stora insatser för det. Med 6-8 minuter klimatprat om dan håller man lätt Rockström borta. Så en vädjan till alla pappor: hymla inte om klimatet. Låt inte skrämmarna ta hand om dina barn!     

26 Ingvar Engelbrecht { 31.03.12 at 20:07 }
27 Peter S. { 31.03.12 at 20:20 }

Ingvar Engelbrecht  # 26
Hon är i alla fall rätt söt! Det förlåter en del.
http://blogs.news.com.au/heraldsun/andrewbolt/index.php/heraldsun/comments/something_is_sick_and_its_not_the_sceptics/
 

28 Christer Eriksson { 31.03.12 at 20:26 }

En liten upplysning till Tomas.

Jag släcker när jag går och lägger mig.

Räcker det?    

29 Peter { 31.03.12 at 20:26 }

Gör som jag. Tänd upp hela kåken/lägenheten och ta ställning mot det här förbaskat löjliga jippot!

30 Ingvar Engelbrecht { 31.03.12 at 20:32 }

Peter #27
Oh Yeah!
:-)

31 Peter Stilbs { 31.03.12 at 20:45 }

OBS – ”Peter S.”  (med punkt) är inte Peter Stilbs

32 Ingemar Nordin { 31.03.12 at 21:08 }

Ingvar E #26,

Märkligt med alla dessa beteendevetare som vill ”behandla” oss skeptiker. Att kritisera den ortodoxa, politiskt korrekta åsikten som särskilt politiker och stormedia trumpetar ut dag efter dag, är tydligen inte tillåtet enligt deras sätt att se. Man undrar vilken utbildning de fått om vetenskapen och dess metoder? Eller om yttrandefrihet och demokrati?

33 Börje Gustavsson { 31.03.12 at 21:18 }

 Rune #23
Det är viktigt att vi sprider våra åsikter och inte bara håller dem inom en snäv krets.”

Helt rätt, därför skriver jag mest på andra bloggar, som i kväll på P4 Extra Helg:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3601&artikel=5045691

34 pekke { 31.03.12 at 21:38 }

Klockan är 21:26, stadsdelen är nersläckt och folk står med ljus i händerna på gatan och sjunger….
 
 
NÄÄÄEE !
I verkligheten så ser stadsdelen ut som vilken Lördagskväll som helst, det tänt och släckt om vartannat i hyreshusen runtom som vanligt, folk knallar omkring bla till puben/pizzerian, bilar och mopeder kör som vanligt.
En helt vanlig lördag i stadsdelen Wåxnäs, Solstan ( Karlstad ) !
 
:-)
 

35 Ingvar Engelbrecht { 31.03.12 at 21:42 }
36 Ingvar Engelbrecht { 31.03.12 at 21:45 }

Peter Stilbs #31
Oj. lite förvirrande men nu vet jag

37 Ingvar Engelbrecht { 31.03.12 at 21:50 }

Ingemar Nordin #32
Lite oroande är det. I vanliga fall skulle jag skratta åt dumheterna men nu fastnar skrattet lite grand i halsen. Att seriösa forskare på AGW-sidan inte tar kraftigt avstånd från sådana här tokerier gör ju att man lätt drar slutsatsen att de håller med. Och då kan ju de tydligen lättledda politikerna som går i IPCC:s ledband börja tro att detta är legitimt. Jag undrar om Thomas som har bättre koll på AGW-sidan har sett något avståndstagande från det hållet.

38 Lighthouse { 31.03.12 at 21:52 }

I praktiken bränns nattetid samma mängd kol jorden runt oavsett om glödlampor är av eller på, givet hur kolkraftverk fungerar.
Dunday.com  (Deception List)
Som syns, med referenser, är det bara ett av de felaktiga argumenten bakom att förbjuda vanliga billiga glödlampor.

39 Thomas { 31.03.12 at 22:01 }

Christer #28 att strunta i en aktivitet man inte tror på är fullt rimligt. Det attityden att sabotera bara för att man inte håller med som är väl mycket Grinch för min smak.

40 Slabadang { 31.03.12 at 22:04 }

ulrik! :)

41 Börje S. { 31.03.12 at 22:11 }

#34 Pekke

Malmö ser ut som vanligt, men i min bostadsrättsförening (19 lägenheter) är det bara jag och ett par till som har lyset tänt. Jag har misslyckats! (När klimatickefrågan kommit på tal vid gemensamma begivenheter så har det hänt att känsliga personer lämnat lokaliteterna med en hård dörrsmäll när lilla jag kommit igång.)

Klimatreligionen har satt sig, och det verkar som den bitit sig fast allra hårdast hos de som egentligen inte har en aning om vad det rör sig om.

42 Slabadang { 31.03.12 at 22:13 }
43 bom { 31.03.12 at 22:33 }

Observationsresultat från kvällspromenaden med hunden: Allt är precis som vanligt. Flimret från 60tums TVarna lyser långt ut på gatorna och alla lampor lyser. Hur kan MSM och WWFarna komma fram till att minst 50% kör med stearinljus? Rapport från Göteborg framhåller att hela stan släckts ner (men det rör sig väl då om bara 350000 pers?)? Kan det vara så att någon försöker lura oss? För mig verkar det som om dom gröna planekologerna (bra ord!) inte heller nu har rent mjöl i sina påsar!

44 Olle Dahlström { 31.03.12 at 23:12 }

Jag tittade på Postkodlotteriet i kväll, var tvungen att trycka på den röda B-S knappen, vilket dravel, är programmakarna en del av den innersta AGW-kärnan?

45 Lighthouse { 31.03.12 at 23:18 }

Inte bara WWF och Earth Hour 2012…
Hur FN samarbetar med Världsbanken, Philips och Osram for att få alla u-länder att byta lampor under 2012, ”en.lighten” programmet:
http://dunday.com/2012/02/philips-osram-and-un-how-we-will.html
med stor profit for Philips och Osram, och dessutom med tveksamma besparingar, enligt officiella referenser

46 Christer Eriksson { 31.03.12 at 23:42 }

Tomas #39

Du tror på din sak och jag på min.

Hoppas du haft en trevilg mörk kväll
Själv kollade jag en film och tog en god wiskey.
Nu skall jag släcka och gå och lägga mig strax.

      l   

47 Patrik { 01.04.12 at 00:41 }

Kan någon förklara varför TV4, som verkar vara mer än lovligt klimatoroade om man ska tro på vad de säger, inte stänger ned alla sina sändningar?
För, de vill ju inte att man ska ha lysande eldon igång – ellerrrrrr? :)

48 Slabadang { 01.04.12 at 03:34 }

Kommentaren borttagen

49 Martin { 01.04.12 at 04:46 }

DN håller på att vända i klimatfrågan. I vart fall känner tidningen sig rådvill, dessutom på ledarplats!
”Ekvationen saknar lösning”.
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/ekvationen-har-ingen-fardig-losning
Jag tycker mig se ett genombrott i PK-pressen.
För det är väl inte ett April-skämt?

50 Ingvar Engelbrecht { 01.04.12 at 09:37 }

Martin #49
Genombrott? Njae, det är väl lite för mycket sagt.  Testa vattentemperaturen kanske.

51 pekke { 01.04.12 at 11:13 }

Elförbrukning i Norden 31/3 kl. 1700 – 0000 jämfört med förra lördagen.
 

     31/3        NO          SE             FI           DK        EST

     17 – 18    14 433    16 656      9 737    4 035    938     
     18 – 19    14 592    16 851      9 869    3 928    930     
     19 – 20    14 901    17 278    10 073    3 732    976     
     20 – 21    15 149    17 765    10 055    3 788    977     
     21 – 22    15 130    17 346    10 012    3 635    918     
     22 – 23    14 832    16 928    10 162    3 414    851     
     23 – 00    14 502    16 473      9 925    3 161    794

      24/3

     17 – 18    14 059    15 751    10 099    3 946       989     
     18 – 19    14 419    16 496    10 519    4 085    1 032     
     19 – 20    14 825    16 703    10 311    4 094    1 004     
     20 – 21    14 589    15 942      9 856    3 861       957     
     21 – 22    14 227    15 207    10 147    3 618       909     
     22 – 23    13 870    14 606      9 850    3 363       847     
     23 – 00    13 449    13 941      9 311    3 092       798
 
 
  http://www.nordpoolspot.com/Market-data1/Power-system-data/Consumption1/Consumption/ALL/Hourly1/
 

52 pekke { 01.04.12 at 11:20 }

Ett tillägg till pekke#51.
Förra lördagen var det mycket varmare väder än den här lördagen vilket naturligtvis påverkar jämförelsen mellan de två dagarna i större grad än hur man släckt/tänt ljuset.

53 Magnus { 02.04.12 at 02:24 }

Ämnesrelaterat är väl statistik om klimatoro. Här i USA:

http://www.gallup.com/poll/153653/Americans-Worries-Global-Warming-Slightly.aspx

Släpptes även en ny Eurobarometern i höstas, den första på ett par år. Minnes inte om oron visat sig ha ökat, men hög var den. I vanlig ordning var svenskar mest oroade. Här:

http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_372_en.pdf